woensdag 3 augustus 2016

10 dingen die je geregeld moet hebben voordat je gaat trouwen

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik in de stemming ben. In de stemming voor de bruiloft van mijn broertje. Bij mij gieren de bruiloft hormonen door mijn lichaampje en ik zit met mijn hoofd in de wolken. Want hoe had ik alles gedaan en aangepakt als ik de vrouw van mijn dromen trouwde?

Hieronder volgt een lijstje van de 10 dingen die je geregeld moet hebben voordat je dat ene woordje er volmondig uitknalt.

Stap 1: De financiën. Leuk allemaal dat trouwen, maar wat kost dat wel niet? Hoe groots gaan we het aanpakken? Wat kosten die kaarten? en als we een locatie huren kan ik daarna dan naar het ziekenhuis om die rib uit mijn lijf er terug in te laten zetten?

Trouwen gaat gepaard met kosten, of je het nu groots aanpakt of niet. Misschien is het wel handig om eerst eens te kijken of trouwen wel in jullie budget past? Zo niet, dan ben je net zo gelukkig met elkaar als wanneer je wel in het huwelijks bootje stapt.

Als jullie budget dan leuk is dan....kunnen de volgende stappen best handig zijn.


Stap 2: Vraag haar ten huwelijk: Ik neem aan dat je van haar houd, op zich wel een essentieel en noodzakelijk iets lijkt me.

Daarbij hebben jullie eventuele toekomst plannen al besproken , en liggen jullie in dat opzicht best goed op 1 lijn. Goed bezig...dit kan de the key to succes worden.

Afbeeldingsresultaat voor ten huwelijk vragen

afbeelding verkregen via romatischcadeau.nl

Nu de vraag hoe vraag je haar? Tjah je kunt op je knieën gaan, iets wat er eigenlijk bijhoort, en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waar die traditie vandaan komt. Maar ik je wel kan vertellen dat als je dat doet, je er voor moet zorgen dat er geen akelige toestanden in de weg liggen waaraan je je wellicht vreselijk kunt bezeren.

Ga maar eens met je knie op een lego blokje liggen. Ik kan je nu al vertellen dat wat je er dan aan woorden uitkraamt verre van op een vrolijk aanzoek lijkt. Een schroefje of een spijker kan overigs ook belachelijk veel pijn. Zorg dus dat de ondergrond
waarop je je aanzoek doet (mocht je voor het knie tafereel gaan) vlak en object vrij is.

Of het juiste moment daadwerkelijk bestaat weet ik niet. Als ik mijn broertje moet geloven lag hij al nachten lang wakker voor hij het aanzoek deed, en op het moment dat hij zijn Joanne dan toch om haar hand wilde vragen, -op een prachtig panoramisch uitkijkpunt ergens bij de Moezel-, stapte er voor hun een bus vol Duitsers uit. Ik bedoel maar!!!

Zorg er in ieder geval voor dat je een uniek moment creëert, wees origineel. Iets wat absoluut mijn voorkeur heeft. Gelukkig ben ik best orgineel dus kan de lady to be een leuk iets verwachten.

Afbeeldingsresultaat voor aanzoek in een doosje

afbeelding verkregen via Arhnemsmeisje.nl


Als ze JA zegt, iets waar je dan toch op hoopt, en zeker als het een oprechte JA is. Kun je aan de slag. Wanneer ze een beetje een twijfelachtige Ja produceert, kun je wellicht overgaan tot een gedwongen iets, maar om het gezellig te houden lijkt mij de eerste JA de beste.

Stap 3. Oke jullie hebben er beide een nachtje of drie nachtjes over geslapen, en nu is het moment daar. De wederzijdse ouders en eventuele siblings moeten op de hoogte gesteld worden. Maar hoe pak je dat aan?

Daar bied Pinterest een uitkomst. Amazing wat je daar vind. Als je je eigen draai er aan kunt geven is dat natuurlijk nog leuker. Breng in ieder geval een dweil mee, want geheid dat de moeders emotioneel incontinent zullen zijn.

Leuke bijkomstigheid, zorg dat je een fototoestel o.i.d meeneemt op het moment van vertellen. Leuk voor later. Het is maar een idee!!!

Stap 4: Je vrienden en eventuele overige familie inlichten. Dat kun je natuurlijk lekker gewoon in de loop doen, ik bedoel tussen neus en lippen door. Tijdens het bestellen van dat biertje bij een bezoek aan een festival bijvoorbeeld. "Mag ik wel vijf bier", en oh ja jongens, en Paulien (Paulien is in dit geval one of guys )"' Ik ga trouwen ze zei JA, en euhhh... jezus ik moet toch nodig pissen. Ik zie jullie zo."

Zo kan het natuurlijk...maar misschien is het leuk om ze allemaal in 1 keer te verwittigen. Ben je gelijk van het hele gesodemieter af, en is de kans dat je een vriend vergeet te vertellen over je aanstaande bruiloft nihil. Die vriend komt overigens met de leukste cadeaus af, elke verjaardag. Beetje jammer als je dan juist een cadeau voor je Huwelijk moet missen. (Zijn vaak de best gevulde enveloppen.)

Stap 5. Plan een datum. Ja dat is natuurlijk heel persoonlijk.Mocht je toevallig je vriendin al bezwangerd hebben...Het zei via de natuurlijke weg, maar in mijn geval zal dat via een donor en een rietje gaan, dan is het handig om samen de agenda's even te trekken. Trouwen op de uitgerekende datum neemt zo'n rompslomp met zich mee.

Stap 6. Voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap moet je aangifte doen bij de gemeente, dat wist je natuurlijk al lang. Maar sinds 1 Juli j.l kun je dat ook digitaal doen. Let op !! nog niet alle gemeentes kan dat. For crying out lout het is 2016, een beetje vaart maken mag best.

En voor de Homo's en lesbiennes onder ons. -En ik ben zo blij dat ik er eentje ben- gelden de volgende regels.

Huwelijk tussen twee vrouwen: Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap tussen twee vrouwen, ( en dat is waar ik warm voor loop) krijgt in het geval van kinderen, de biologische moeder automatisch het ouderschap over het kind. Het hangt van de concrete situatie af of de andere vrouw ( duo moeder, of mee-moeder) ook automatisch het ouderschap krijgt.

Huwelijk tussen twee mannen: Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap tussen twee manne gelden weer andere regels. De echtgenoot of geregistreerde partner van de vader van het kind ( snappen we het nog? mooi) kan het ouderschap verkrijgen door erkenning of adoptie.

Enfin dit alles is geregeld, je bent lekker legaal bezig. Maar je wilt natuurlijk wel een leuke ambtenaar die jullie trouwt. Iemand die jullie door en door kent, en die juist dat leuke extra tintje aan die fucking wel heel speciale dag kan geven.

Dit is ontzettend leuk. ik kwam het tegen en deel het daarom graag met jullie. De BABS. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Je kunt dus gewoon door je moeder, je beste vriend of vriendin getrouwd worden. Ik vraag me af of Sinterklaas zich ook beschikbaar stelt.

Oke...de meest officiële dingen zijn geregeld. Nu begint het echte leuke werk.

Daarom stap 7: De trouwlocatie. Kijk daar ben ik al een jaartje of tig over uit. Ik wil niet trouwen op een plek waar at least 1 koppel laat staan 2 uit mijn vriendenkring ook al getrouwd zijn.

Leuk dezelfde achtergrond op de trouwfoto's NOT. Gelukkig zijn er ontzettend veel leuke andere plekjes waar je kunt trouwen. Trouwen moet iets unieks zijn, je best doen om een leuke locatie te zoeken of er zelf eentje te creëren is gewoon part of the deal.

Afbeeldingsresultaat voor originele trouwlocaties

Afbeelding verkregen via het bruidsmeisje.nl

Een tijdje geleden kwam ik een via een internet een lesbisch stel tegen die getrouwd waren in het drenkelingen huisje op het strand van Vlieland. Ik bedoel maar Uniek!!!!

Zelf een unieke locatie creëren lijkt me ook ontzettend leuk. Mijn broertje en schoonzusje trouwen in de tuin. Die mogelijkheid hebben ze qua ruimte, en het leek ze beide ontzettend leuk. Door heel veel dingen zelf te doen qua aankleding besparen ze ook nog eens een hoop geld. Trouwen op een zelf gecreëerde locatie zoals een tuin is bovendien ook nog goedkoper dan wanneer je in het gemeentehuis trouwt.

Daarnaast is alles aan de bruiloft uniek. Niemand anders trouwt in die tuin, er zijn nooit eerder trouwfoto's in gemaakt, en je word elke ochtend wakker op de plek waar je elkaar het Ja-woord hebt gegeven.

Heel belangrijk dus die locatie als je het mij vraagt.

Stap 8: De kaarten

Tegenwoordig is de trend een Save the date kaart de deur uit te doen. Hartstikke leuk. En laat je creativiteit de vrije loop. Een leuke kaart blijft langer bij iemand op de koelkast hangen, en je laat gelijk een stukje van jezelf erin zien. Als je safe de date kaart al leuk is, dan moet de trouwkaart toch echt knallen??

Afbeeldingsresultaat voor save the date bruiloft

afbeelding verkergen via  weddingplannergelderland.nl

Let er wel op dat de trouwkaart dan ook echt knalt. Deze moet wel de overtreffende trap zijn namelijk. Een leuke safe the date kaart, gevolgd door een suffe trouwkaart, is een no go!!!

Stap 9: De fotograaf. Heel belangrijk, zo niet misschien wel het meest belangrijkste. Je kunt natuurlijk op een standaard fotograaf voor bruidsreportage's afstappen, en daarbij gelijk je portemonnee trekken. Maar kijk eens verder dan die telelens lang is.

Wie weet ken je iemand in je vrienden kring die leuke foto's maakt, of  vind je de foto's van je collega die regelmatig op facebook voorbij komen telkens zo leuk. Durf te vragen...spreek samen een mooi prijsje af. Voor degene wellicht een doorbraak in zijn kunnen, en voor jullie financiële -inmiddels crisis- een leuke meevaller.

Ook leuk om te doen om vanuit jouw oogpunt foto's te maken. Jouw walk down the aisle bijvoorbeeld. Of hoe zeer je je best doet om dat smalle figuurtje in een nog smallere dress te proppen.

Het hoeven er niet veel te zijn, want je hebt andere dingen aan je hooft, maar leuk is het wel!!! Leuk voor later.

Stap 10: De bruidsmeisjes??? Ik zag een kneiter leuk idee voorbij komen. Dit keer geen bruidsmeisjes maar bruids oma's. Hilarisch als je het mij vraagt. En hoe leuk voor de oma's om te doen

Stap 11: Het feest!!!

Zorg op zijn minst voor een onvergetelijk feest. In positieve zin dan hè!! De lading van de dag is er af, en thank god we kunnen weer een beetje ons zelf zijn. Ook hierin kun je een hele hoop zelf doen. Qua aankleding, en voorzieningen.

Afbeeldingsresultaat voor lesbische bruiloft

afbeelding verkregen via arnhemsmeisje.nl

Laat bijvoorbeeld een leuke foodtruck langskomen. De catering geef je zo op een orginele manier uit handen, en je hebt er gelijk een leuke attractie bij.

Afbeeldingsresultaat voor foodtruck tijdens bruiloft arnhems meisje

afbeelding verkregen via arnhemsmeisje.nl

Als toetje een suikerspin die je zelf in elkaar draait???

Wanneer je dat feest geeft, denk dan wel even om de nodige vergunningen.

En zo heeft iedereen wel stiekem een droom over hoe jouw bruiloft er uit moet komen te zien. Je kunt veel klaar krijgen als je zelf flink je handen uit de mouwen steekt. Jouw bruiloft moet toch eentje zijn waarbij de anderen een beetje in het niets vallen...Ja toch?

So take notes!!! And get Married!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten