dinsdag 28 juli 2015

Het regent dat het gieterd

Water opvangen op allerlei handige manieren

Gisteren regende het bijna onafgebroken in Nederland, en waar veel mensen nu steen en ben konden klagen, maakte ik dankbaar gebruik van deze ietwat natte dag.

Want gemiddeld valt er jaarlijks zo'n 80.000 liter regenwater op het dak van een doorsnee huis,  met een regenton van 200 liter kun je zo per jaar zeker 7000 liter drinkwater besparen. Door gewoon simpelweg regenwater te gebruiken voor simpele klusjes in de tuin of  voor het wassen van die ietwat te luxe wagen.


Afijn ik plukte mijn oh zo herkenbare groene gieter uit de schuur en stelde deze tactisch op onder een tuinstoel. Na enkele hoosbuien van afgelopen zaterdag had ik al snel in de smiezen dat de gieter zo in een oogwenk gevuld was.

Omdat het overtollige water van mijn tuintafel op de tuinstoel stroomde en ik zo het water op ving, kon ik in no time meerdere volle gieters overgieten in mijn regenton, en de cementkuip die ik een tijdje geleden aanschafte om eveneens water in op te vangen begon ook al mooi vol te raken. Kassa!!!



"Kassa?" ik hoor het u denken."'Hoezo kassa ?". Dat zal ik u eens haar fijn uitleggen. Komt ie.

Waterbesparing op volle toeren

Met de liters regenwater die ik nu opvang, vul ik mijn 10 liter tellende jerrycan voorzien van handig kraantje, welke ik een prominente plaats op het aanrecht gaf.

Telkens wanneer ik mijn handen was, bijvoorbeeld na een bezoekje aan het toilet was ik mijn handen met regenwater uit de jerrycan.

De kraan gaat enkel nog open voor het vullen van mijn glas, ik drink namelijk zo'n twee liter water per dag. En wanneer ik de afwas doe, vang ik alvorens het warme water begint te lopen het koude water op in mijn jerrycan.


Ik gebruik het regenwater niet alleen voor het wassen van mijn handen, ook vul ik de spoelbak van het toilet hiermee. Doodzonde toch om drinkwater te gebruiken om je toilet mee door te spoelen.

Natuurlijk word dit water weer gezuiverd, maar met chemicaliƫn die niet heel bevorderlijk zijn voor het grondoppervlak. En de energie die nodig is om het water optimaal te zuiveren valt ook niet onder stoelen of banken te steken.


Uiteindelijk ga ik slechts twee keer per week onder de douche, en nee er hangen geen vliegjes rond mijn hoofd, ik was mij aan de wastafel en word overdag niet zo vies dat ik dagelijks gebruik moet maken van een douche beurt, overigs staat tijdens het tandenpoetsen de kraan dicht.

Tevens is het de bedoeling de kleine straks te baden in regenwater, dit omdat regenwater veel zachter is voor het oh zo tere babyhuidje. Trouwens leuk om even te kijken op de site van deze wel heel groene mama, Het groenste gezin van Belgiƫ.

Voor nu kan ik mijn geluk niet op met zowel prachtig zomer weer als een flinke herfst dag, blij met ons 4 seizoenen landje al is het alleen al om de diversiteit, en de besparing die het ons op kan leveren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten