maandag 5 september 2016

De spenen kwestie

Het fopspeen drama


Mijn kleine vriend Ryleigh, het zoontje van mijn beste vriend en zijn vrouw, -laten we dat even voorop stellen- heeft er de laatste week een handje van om zijn speen kwijt te raken. Te verstoppen, weg te gooien, op te eten. God may know wat hij er mee doet, maar zo langzamerhand begint het een nogal een kwestie te worden.

Ik krijg de laatste tijd regelmatig de vraag "Heb jij zijn speen ergens gezien? ". Een vraag die ik dan eigenlijk steevast met een " NEE " moet beantwoorden. Of  een " ligt hij niet in de auto?"

"Nee daar ligt ie ook niet" een antwoord die ik dan weer krijg. "Ik snap er niks van, waar laat hij ze toch, dit is al de zoveelste speen die weg is." vertelt zijn ietwat gefrustreerde mama mij. En ik kan me haar frustratie meer dan voorstellen. Ik heb een jonger zusje vandaar. U begrijpt de boodschap.

Zij had dan geen speen maar een knuffel sokje, en o wee als dat frustel dinkie weg was. Het hele gezin werd opgetrommeld en van bed gelicht met een verzoek te gaan spoorzoeken. Als ware Sherlock Holmes baanden wij ons een weg in de eventuele crime scene.

Want "' laatje" zo noemde zij haar sokje, kon echt overal liggen. En met overal bedoel ik ook F*cking echt overal. Ik geef u een kleine selectie van waar "Laatje"" zich destijds allemaal bevonden heeft. Komt ie...


  • In een plastic tasje van een schoolvriendinnetje van mij. Ik had namelijk een verjaardagsfeestje en zij was één van de genodigden. Bij thuiskomst vond ze een sokje in haar plastic tasje, dus kreeg mijn moeder een telefoontje, met de vraag of het sokje dat net gevonden was het sokje  van het zusje van Louise was. Yes it was...thank god you saved the day, anders hadden we nu waarschijnlijk nog lopen zoeken.
  • Op het aardappelveld bij een boer. Heel logisch natuurlijk.  
  • Achter in het bakje van een kiepauto van mijn broertje.
En als klap op de vuurpijl...ja het is bijna  te ranzig voor woorden...maar op één of andere manier moet ik dit toch met u delen
  • In haar eigen piep kleine onderbroekje.

Tjah over een plaats delict gesproken. Daar zoek je toch ook niet. Maar gelukkig kreeg het peuter zusje steevast aan het einde van de dag een douche beurt, en dan komen er ware schatten boven blijkt wel weer.

Dus over zoekgeraakte baby en peuter items, kan ik inmiddels een boek schrijven. 

Enfin, de spenen kwestie gaat door.

Favoriete fopspeen


In mijn vriendenkring huppelen er een heleboel kiddo's rond. Met eigenlijk allemaal een eigen voorkeur voor een bepaalde speen.

Zo waren de kids van Jan en Petra verzot op de fopspenen van Phillips Avent. Een merk als Bibi lieten ze links liggen. 

Max van Robert en Karin, doet het prima met de spenen van MAM

En Ryleigh is een Difrax man. Dus daar begint de kwestie. Only Difrax it will be, de fopspeen van KTM was leuk voor het foto momentje van laatst, maar daar blijft het dan ook bij.



Keuze in overvloed qua merk. Maar dan hebben we ook nog de verschillen in Combi en Dental, en speelt de leeftijd van het gebroed ook nog een grote rol. 

Van -2 tot + 2 maanden, Van 0- 6 maanden, van 6 -12 maanden en dan is er nog een 18+.  Forgive me als ik nog een categorie vergeten ben, maar het is bekant een ware studie geworden.

Afgelopen vrijdag avond kreeg ik een telefoontje van Melissa, de mama van Ryleigh.

"Heeeeyyy... ja ik denk niet dat je het in huis hebt, maar ik probeer het toch maar even, heb jij ook speentjes thuis liggen?" was haar vraag. En ik hoorde aan haar stem dat er iets met drama in zat. Gezonde drama, een spenen drama.

"Jazeker heb ik die, een heel arsenaal, ik zal even voor je op zoek gaan. Welke speen wil je hebben?" voegde ik er in no time aan toe. 

"Als je een 12+ hebt dan graag, een het liefst een Combi." was haar antwoord.

Dus spurde ik naar boven, naar de babykamer to be. Ik heb zo door de jaren heen, heel wat speentjes verzameld, gekregen van vriendinnen in van die "Hoera ik ben zwanger, en nu krijg je zo'n met reclame, een pamper een sudocreme en een fopspeen gevulde doos." Je kent ze wel. 


Of ik kocht er zelf eentje, als ik een leuke tegenkwam.

Nu kwam dat arsenaal goed van pas. Maar de juiste speen zat er net niet bij. Om het drama nog even groter te maken. 

Aan de telefoon bespraken we samen de mogelijkheden, alsof we een raket de ruimte in zouden sturen, zo precies. "Geef de AVENT 0-6 maanden Combi maar mee, en de Difrax 18+ Dental. En dan zullen we wel zien. Ronald is al onderweg" zei ze.

En inderdaad een luttele 2 seconden later stond Ronald voor de deur. Ik besprak met hem de keuze voor de spenen. En voegde er aan toe dat die echt van die gouden momentjes in een vriendschap zijn. Dat als er zich een drama voor doet, in dit geval de spenen drama, de vrienden om de bocht komen.

"Laat me nog even weten waar de keuze op gevallen is" riep ik toen hij weg reed. 

Twee minuten later kreeg ik en bericht. Geen van beide spenen werd door de kleine man geaccepteerd. Dus werd er a la minute een ritje naar de kruidvat gerealiseerd. 

"Gooit hij ze niet in de vijver?" had ik al eens gezegd, want van de week zag ik hem zijn speen een vuurdoop geven namelijk, om hem vervolgens weer terug in zijn mondje te steken.

" Die dingen blijven drijven, dat hebben we al eens geprobeerd" zei Melissa. En nu komt Ronald ook nog eens met een verkeerde speen thuis." Ik geef het op hoor" kreeg ik via een app bericht.

"Op dit moment zit Ronald met zijn armen over de bodem van de vijver te harken" voegde ze er nog aan toe, op zoek naar eventuele verdronken speentjes. Resultaat....Niks, nopes, nada.
"Heeft hij ze niet in zijn broekzakje gestopt of in een jaszak.?" ja als vriendin denk je mee hè. Alsof het je eigen kids zijn. 

"Ik verdenk hem ervan dat hij ze gewoon in de prullenbak gooit " zei Ronald. Dus opperde ik om maar een voorraadje spenen aan te leggen, zodat dit soort drama's uitblijven.

De volgende ochtend heb ik toch maar eens een berichtje gestuurd, uit medeleven. Want een krijsend kind, een verkeerde speen en een nachtje niet slapen daar horen gewoon wat woorden van troost bij.  

"Ik heb hem gewoon die speen gegeven die ik gisteren gekocht heb, Een Difrax Combi 18+, en hij heeft er prima mee geslapen." Aldus mijn beste vriend.  Thank god....Wonderen bestaan.


Hebben jouw kids een voorkeur voor spenen, En is het drama compleet wanneer er eentje mist? Of hebben jullie ook een voorraad of nood oplossing als achterban? Laat het weten in de comments hieronder.



2 opmerkingen:

  1. Geniaal louise dit. Hahahaha tranen over de wangen van het lachen! Tot op heden zijn de spenen nog altijd vermist

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniaal louise dit. Hahahaha tranen over de wangen van het lachen! Tot op heden zijn de spenen nog altijd vermist

    BeantwoordenVerwijderen