woensdag 6 april 2016

Richard Scarry's Reuze Kijk- en Vertelboek

Ik wist dat ik hem nog ergens had, ergens in een doos op zolder. Het boek Richard Scarry's Reuze Kijk -en Vertel boek. Ik heb nog best veel kinderspeelgoed, puzzeltjes en boekjes afkomstig uit mijn jeugdige baby, peuter en kleuter kinderjaren.


Vaak nog in een sublieme staat. Behalve het boek geschreven door Richard Scarry, dit boek is door ons compleet uitgewoond en opgekauwd.


Gescheurde pagina's, ontbrekende pagina's, gevouwen pagina's en her en der een spoortje van een kleurpotloodje. De rug van het boek is min of meer verdwenen, het boek ligt in twee stukken.


Want went wrong? zal je zeggen...Daar waar ander boeken verdacht netjes zijn gebleven, zelf na 35 jaar, vier kinderen en 8 kinderhandjes, daar is dit boek deels naar de vernieling geholpen of toch niet?
Het kan haast niet anders dan dat dit boek een absolute lieveling is geweest.



Op ontdekkings reis gingen we in dit boek. De dagelijkse momenten werden er in beschreven, van het opstaan tot aan het moment dat er gebadderd werd. Het ontbijt, de lunch, het avondeten. Het naar school gaan. Kortom alles wat in het dagelijks leven gebeurd, en zo herkenbaar is voor een kind.


Er viel in dit boek altijd iets te ontdekken er gebeurde van alles. Er werden situaties na gebootst van het krijgen van een ongeluk tot het vieren van een verjaardag.  Van hoe de bakker broodjes bakt, tot hoe een reis naar de maan er uit ziet.


Alles is beschreven, van een auto naar een bobslee tot die ski's waarmee je berg af sjeest. Van een dagje op het strand en strandtent tot de waaghals in zee op een surfplankje. Van zeester tot reddingsdienst. De pop, het emmertje, het schepje en het zandkasteel.


Ik kan me het boek nog prima voor de geest halen. Groot was ie en zwaar, en als ik hem open sloeg terwijl ik op de grond zat dan verdween ik er bijna in. Cool vond ik het want overal gebeurde iets, en steeds weer stond je op het punt iets nieuws te ontdekken. Opgeslokt werd ik door alle tekeningen van deze Richard Scarry


Tijd dus om dat boek weer voor de dag te toveren, en voorzichtig te voorzien van een plakbandje hier en daar. Zodat er straks opnieuw iemand door opgeslokt kan worden.


Tot die tijd lees ik eerst wel braaf voor, want naast al dat leuks dat er valt te ontdekken schrijft Richard Scarry ook gewoon vaak een leuk verhaaltje tussendoor.

Heb ik je nieuwsgierig gemaakt naar dit leuke kinderboek? Klik dan even op onderstaande link en wie weet staat dit exemplaar in no-time bij jullie op de planken.


Zijn er bij jullie thuis ook van die favoriete kinderboeken, die tot op de draad versleten worden? En welke boeken zijn dat dan? 

1 opmerking:

  1. Een geweldig mooi voorleesboek wat ook bij ons thuis een ENORM favoriet was!
    Jammer genoeg is het boek nergens meer te krijgen.. Zou hem ook maar wat graag in mijn voorlees collectie willen hebben.
    Mocht iemand hem willen wegdoen.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen