woensdag 1 juni 2016

Val training for kinderen? are you kidding me?

Val training voor kinderen?

Are you freaking kidding me? Het is dat ik gisterochtend als ontbijt een yoghurt met daarin wat verse aardbeien zat te eten, terwijl ik zoals elke ochtend trouw naar de vrienden van RTL ontbijt nieuws zat te kijken, want als dat net als vanmorgen een broodje was geweest was ik er denk ik in gestikt.

Val training voor kinderen het was een serieus onderdeel van de uitzending van gisteren. Hier vind je het stukje terug. En nog steeds sta ik perplex. Want als het aan de stichting Consument en Veiligheid ligt zo doet RTL nieuws ons geloven, krijgen straks alle kinderen op de basis school een serieuze val training.

Afbeeldingsresultaat voor buitenspelende kinderen jaren 80

Afbeelding verkregen via online -instagram.com Benjamin Bengel

Omdat kinderen minder spelen en dikker worden, bewegen ze minder soepel. 

Met als gevolg dat jaarlijks 40.000 kinderen in het ziekenhuis belanden na een val. De training zal dit aantal drastisch moeten terug dringen.

Oké dus dan moet er gewoon iemand naar school komen, om jou kind goed te leren vallen. Tja het bied misschien wat werkgelegenheid. Maar hè die gipsmeester in het ziekenhuis moet aan het einde van het liedje toch ook gewoon lekker een halfje Weit brood op de plank kunnen leggen.

Serieus ouders. Ik weet in welk tijdperk we leven, en ik denk dat u ongeveer de zelfde leeftijd als mij hebt. Ik ga er dan ook stiekem vanuit dat u vroeger net als ik met geen stok naar binnen was te krijgen. Dus waarom dat kleine oogappeltje dan niet?

Die moet toch ook met een koppie vol kikkerdril, een broekje wat strak staat van de zand en een paar flink stuk gevallen knieën terug thuis kunnen komen. Net al jij en ik vroeger.

Afbeeldingsresultaat voor buitenspelende kinderen jaren 80

Afbeelding verkregen via Rekels.nl

Naar buiten met die monstertjes.

Niks geen afspraken met hoe lang ze achter dat tabletje mogen. Mooi makkelijk natuurlijk even geen zeurende kids rond je koppie. Want de baas zeurt al genoeg aan mijn hoofd.

Maar hè grappenmaker, jij wilde toch kinderen? Doe er dan ook iets mee. Zorg dat ze lekker naar buiten kunnen, dat het interessant word om naar buiten te gaan. Zodat ze leren ontdekken en daarbij volle bak in beweging komen. 

Dan leren ze wel soepel te worden, handig ook als je gezin uitgebreid word met nog een smurf. De kids die het meest soepel zijn, kun je makkelijker kwijt op een volgestouwde achterbank op weg naar wat zullen we zeggen..?? Frankrijk??


Afbeeldingsresultaat voor Kinderen op achterbank vakantie

Afbeelding verkregen via Famme.nl

Mijn ouders hebben vier van die soepele kids dubbel kunnen vouwen op de achterbank. Gewoon omdat wij de hele dagen buiten aan het spelen, en er geen zoethoudertjes als tablets en spelcomputers waren.

Natuurlijk werden mijn ouders wel eens gek van een jengelend kind, en als ze pech hadden warden dat er vier, maar zij kozen bewust voor een groot gezin, met alle daarbij behorende toestanden.

Doordat wij eigenlijk altijd buiten speelden, net als bijna alle kinderen in die tijd, waren we soepel en beter bestand tegen een valpartij.  Zeker kwamen er botbreuken voor, maar dat kinderen anno 2016 een val training krijgen op school omdat ze simpelweg niet meer buiten komen, hierdoor hun soepelheid verliezen en daardoor sneller vatbaar zijn voor breuken en hersenschuddingen vind ik gewoon weg a lack aan opvoeding. 

En daarbij denk ik dat we eens met een hele grote wijsvinger naar ons als maatschappij moeten wijzen. Want waar gaat het mis? Natuurlijk is het leven 50% duurder geworden ten opzichte van 1996, maar willen we ook niet teveel? 

Waarom drie keer per jaar maximaal op vakantie gaan? 

"Ja we hebben het zo nodig even bij komen van alle stress en drukte op het werk. "Je bent haast verplicht om beide fulltime te werken, voor wat eigenlijk? Omdat jouw snotneus ook graag een flatscreen op zijn peuter kamer wil, en omdat de speelgoed voorraad nog niet groot genoeg is? Kunnen we iets minder makkelijk NEE zeggen? omdat we de kleine stiekem te weinig zien, en daarvoor sneller iets ter compensatie gaan geven?

Ik weet het niet precies. En ik ben ook nog geen ouder, maar een beetje gezond verstand heb ik wel.
Mijn dreumes hoort straks gewoon zand te happen in de zandbak achter het huis. Of kevertjes en torren te speaen in zijn of haar broekzakje. In geen geval hoort het met dat kleine wipneusje vastgeplakt achter de tablet te zitten die kans krijgt het ook niet. Want je motoriek ontwikkelen door naar rechts te swipen, gaat er bij mij niet in.

Gelukkig worden er steeds meer buitenactiviteiten speciaal voor kinderen georganiseerd. Om ze in beweging te krijgen...maar is dit niet de omgekeerde wereld?

Mijn ouders waren vroeger blij dat ze die bewegelijke kinderen 's avonds om 19:00 uur eindelijk in bed konden stoppen. En dat ze dan om 19:15 uur knock out lagen omdat ze lekker buiten gespeeld hadden. Frisse lucht, vitamine D en buitenspelen doen wonderen. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten