woensdag 14 september 2016

What keeps you awake??

+ 30 graden 


Midden september en we lopen massaal naar het strand, zijn verhit in het kwadraat, en in slaap vallen met deze warmte nee, dat gaat ook niet echt lukken.

Ik ben een draaier en een keerder in bed. Maar zodra ik op mijn buik rol ben ik vaak in no time vertrokken. Ik kwijl de hele bliksemse bende onder en moet toch echt een dekbed over me heen hebben liggen, anders word het niks.

Ik probeer het ook zonder hoor absoluut, maar van slapen wil mijn lichaampje niks weten.
"Val nou toch gewoon in slaap, doe het nou gewoon, trek je maar niks aan van de warmte. ....ja bijna...bijna.., ja dit gaat goed je slaapt bijna, nou niet uit het niks gewoon weer wakker worden, jij hebt dit onder controle" 

Tot zover...BAM en ik ben weer wakker. ""Nou dat ging mooi...ik sliep bijna". en zodra ik me dat realiseer dan is het mis. Back to earth, stop met kwijlen je bent er gewoon weer bij. Net als de rests van oververhit Nederland. 

For crying out lout, je zal toch met deze warmte een beetje kindjes aan het maken zijn. Omdat de zin zo hoog is, en de temperatuur. 


Buikslapers


Nee hoor...ik hou me liever bezig met a good night of sleep. En ik hoop dat mijn gebroed dat later ook gaat doen. Gewoon lekker doorslapen, ook al is het warm. Op je buikje draaien, die kleine armpjes eronder, knietjes optrekken en OUT. 

Net als je moeder. Die doet dat ook. Behalve nu...allejezus te paard. wat is het warm. "Zal ik het raam nog verder open zetten?'' Dan waai ik tenminste lekker uit bed, kan ik geoorloofd tot aan mijn schouders onder mijn dekbed kruipen, en kan de kwijl sessie hervat worden.""

""Ja ik doe het"" bedenk ik me. Ik stap uit bed loop eromheen, en geef het dakraam een flinke slinger. Zo kom maar op met dat wind vlaagje denk ik nog, en spring mijn bed weer in.

Wat heerlijk zeg..nu moet het gewoon goed komen. Ik trek mijn dekbed tot aan mijn schouders omhoog, draai op mijn buik, en weg ben ik.

Ik ben dus echt een buikslaper. De foto's van vroeger liegen er ook niet om. Een luier kontje, een speentje, een bed vol speelgoed en een buik slapende peuter ik.



Wat zal het toch fijn zijn als mijn kids - want het hele kinderwens gebeuren pak ik dadelijk weer op - later ook gewoon buikslapers worden. 


Wiegendood


Buikslapers slapen beter langer en dieper. Er is weliswaar een link met wiegendood. Maar voor mij werkt het buik slapen prima. Ik word er rustig van, geen last van rondvliegende armen en onrustige benen. En toch een beetje een geborgen gevoel.

Ik kan me goed voorstellen dat dat bij baby's en jonge kinderen ook het geval is. Een aanrader zal het zeker niet zijn, wanneer je er de folders en adviezen van verloskundigen , kraamverzorgers en weet ik veel wie er op na houd.

Maar als dit nou juist de positie is, waarbij die kleine druif zich het beste manifesteert qua slaapgedrag. Dan ga ik hem of haar zeker niet wakker maken, om als een politie agent te vragen waar ie mee bezig is. 

"'Ja kleine man, en waar denk jij dat jij op dit tijdstip - lees 21:03 uur - mee bezig bent? je weet toch dat je van het ministerie van veiligheid en volksgezondheid niet op je buik mag slapen? Beatrijs Smulders draait zich om in haar wieg. Inderdaad...Dus draai je maar lekker op je rug, kun je mooi de hele nacht naar het plafond staren, want vanaf nu doe je geen oog meer dicht, en mama ook niet trouwens."

Dat gaat niet gebeuren natuurlijk, dat begrijp je zelf ook wel. Als mijn gebroed besluit liever op zijn of haar buikje te willen slapen, dan slaap ik lekker met ze mee.

Welterusten!!!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten