woensdag 25 november 2015

It's in the name

Want hoe verzin of bedenk je een leuke naam voor dat nog leukere oogappeltje?

Ik was en ben absoluut geen meisje meisje. Ik had twee poppen waarmee ik eigenlijk sporadisch speelde, ik was namelijk meer van het boompje klimmen, het cross fietsen en het leegscheppen van de zandbak. Ik had 1 lief vriendinnetje en de rest van de vriendjes waren jongens, twee daarvan waren mijn broertjes.


Maar goed twee poppen, ze liggen hier in de speelgoedmand want zodra de kids van vrienden langskomen speelt er 1 met trekkers en de andere schat sjouwt de hele dag met de popjes heen en weer. De buggy word tevoorschijn getoverd en de flesjes en speentjes vliegen me rond de oren.

Eén pop heeft tot op de dag van vandaag nog steeds geen naam, de andere heet Mathieu destijds door mijn mama bedacht. Mijn mama heeft iets met Franse namen en ook mijn papa vind dat erg leuk. Vandaar mijn naam en de naam van broertje Antoine.


Maar hoe verzin je toch een naam? Een beetje tè vaak hoor ik dezelfde namen voorbij komen, en kan ik alleen maar denken " nou je bent al de zoveelste die ik ken met zo'n naam", kom op als je de moeite neemt om een kindje te maken neem dan ook de moeite om in ieder geval een ietwat originele naam te bedenken.

Vroeger had je een kinderserie "Waterland" waar we altijd naar keken. Het ventje in de serie heette Spijker Leemhuis, en ik vond het gelijk al geweldig!! Spijker...wat grappig dacht ik toen al. Jaren later zag ik een Scandinavisch kinderserie voorbij komen ook deze hoofdrolspeler had een onwijs leuke naam. Sixten. En weer dacht ik '' Hé wat leuk" dus kwam Sixten in mijn namenlijstje te staan.


Toevallig dat er bij de zoektocht naar een geschikte donor van de Cryos bank in Denemarken een donor met dezelfde fictieve naam voorbij kwam. Alhoewel toeval bestaat niet.

Oke we gaan verder want ik geef me natuurlijk niet zomaar gewonnen als het om namen gaat. Toevallig kwam ik een keer in een tijdschrift een artikel tegen over het boek " Rockingnames" de schrijver hiervan Timo Sorber portretteerde 50 kinderen met een bijzondere naam.

Zelf heeft hij twee zoontjes welke Silver en Elvis heten, de reacties die hij hierop krijgt zijn erg leuk en uiteenlopend. Naast de 50 portretten van deze kids voegde Timo nog een register met 20.000 andere kindernamen toe. Ik las het artikel en in twee klikken bestelde ik het boek.


En hij staat ertussen dè naam. At least de naam voor als het een kereltje zal worden. Want tjonge zoveel leuke aparte namen bij elkaar in één boek daar kunnen de standaard namenboekjes nog een puntje uit zuigen. Je moet gewoon je best doen om selectief te zijn, tenzij je natuurlijk voor een elftal gaat, wat met dit boek best een hele logische keuze zal zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten