woensdag 18 mei 2016

Kamperen met kids deel 1

Kamperen met kids hoe moeilijk kan het zijn?

Afbeeldingsresultaat voor babybedje in camper

Ik heb jaren lang mijn kampeer skilss kunnen oefenen op scouting, of scouting meer zijn kampeer skills op mij. Ik was bijna ieder weekend weg, Weekendkamp hier, zomerkamp daar, een hike lopen, overnachten op scouting label terreinen, in bossen en bij boeren in de schuur. 

De tent moest er altijd tip top bij staan. strak en de scheerlijnen netjes op 1 lijn. Net iets voor mij natuurlijk want bij mij moeten veel dingen recht liggen of in lijn staan. Iets met een autistisch trekje.

Kamperen zit dus in mijn bloed. Iets wat ik me altijd al met kinderen zag doen en dan zo primitief mogelijk. Kamperen in een simpele tent, een campertje of een oude Jeep. Gelukkig denkt Claudia daar ook zo over, en liggen we wat dat soort dingen en zoveel dingen meer mooi op 1 (scheer)lijn.

Maar kamperen met kids hoe doe je dat? Wat sleep je allemaal mee? En waar moet je allemaal aan denken?


Misschien moet je jezelf eerst een afvragen wat voor soort kampeerder je bent. Hou je van luxe of meer van primitief. Laat je je kinderen graag vermaken door een animatie team of ben je zelf vindingrijk en halen zowel jij als jullie kids genoeg voldoening uit de natuur en zijn omgeving? 

Ik zelf houd gewoon van lekker primitief. En Claudia volgens mij ook wel. Wat mij betreft warm ik wat water op die ik zojuist uit de rivier opgevangen heb
, en word er zo een badje voor de kleine klaar gemaakt. Gewoon in het afwasteiltje of een plastic bak waarin we dingen vervoeren. 

Maar dit vind ik ook wel heel erg leuk het flexibadje van Stokke.  
 Afbeeldingsresultaat voor stokke flexi bath Afbeeldingsresultaat voor stokke flexi bath
Afbeelding verkregen via gadgetgear.nl en urbanbaby.com.au

Super handig en overal makkelijk tussen te proppen. handig ook om je kleine oogappel ff zoet te houden wanneer je de tent opzet. Men neme het badje (zonder water natuurlijk), wat simpel speelgoed en je kruip graage ontdekkingsreiziger.  Je voegt dit geheel samen en al snel heb je even je handen vrij, voor wat zal het zijn??? 2 minuutjes? Net genoeg om die tentstok rechtop te zetten, of die haring krom te slaan in de grond.

Een tijdje geleden kocht bij de Vrijbuiter een buitendouche. Gewoon een zak die je vult met water en door een solar systeem met behulp van de zon opgewarmd wordt. Ideaal!!! Claudia moet kunnen douchen, en of ze daarvoor nou op de een vlakte ergens in Afrika staat, langs de Franse kustlijn. of ergens in Verweggiestan, omgeven door bijna niks, een douche kan en mag niet ontbreken in de kampeer uitrusting. Die gaat dus mee, zodra we weg willen.

Er kan dus gebadderd en gedouched worden. Check!!

Slapen onder de sterrenhemel

Voor mij geen enkel probleem. Ik slaap het aller lekkerste wanneer ik gewoon buiten slaap. In een tent of gewoon onder de sterrenhemel. Maar hoe doe je dit met kids? 

Het wereld wijde web staat vol met tips en trics voor kamperende ouders, die met hun kroost de uitdaging gewoon lekker aangaan. Deze o.a.van ouders van nu

Zorg er voor dat het bed ritueel niet te veel afwijkt van dat van thuis. Is iets wat vaak terug komt in die tips en trics. En dat het favoriete knuffeltje mee gaat lijkt me ietwat logisch.

Misschien doe je er verstandig aan, een tweede favoriet mee te nemen. Je moet er toch niet aan denken dat jullie gezellig na 500 km sturen, in de volle zon met je favoriete surf muziekje door de krakende speakers van jullie Jeep of campertje, met een jengelend peuter kind vast gesnoerd in de 5- punts gordel van de Maxi Cosi op de achterbank,er dan achter moet komen dat meneer Konijn nog angstvallig stil op de laatst bezochte parkeerplaats ligt te wachten op een eenzaam leventje zonder liefkozende knuffels van zijn grootste fan.

Afschuwelijk gewoon!! Arm meneer Konijn. 

Enfin als kind al tekende ik een Jeep, die ik zelf omgebouwd had. Een keukentje en een campingbedje voor de kleine smurf hoorden standaard bij de uitrusting van de omgebouwde Jeep. Toen al had ik die droom ...grappig toch?

Afbeeldingsresultaat voor baby bedje in camper

Afbeelding verkregen via: travellers-autobam.nl

Maar wanneer er achter in een Jeep of camper een groot bed gerealiseerd word, kan volgens mij een bedhekje ook prima volstaan, om zo een veilig en knus plekje te realiseren. Zorg er wel voor dat er genoeg ventilatie is, en dat de kleine er niet te koud maar ook zeker niet te warm bij ligt.

  Afbeeldingsresultaat voor babybedje in camper

Een goede slaapzak doet wonderen. Vaak kun je er een lakenset bij kopen, dit voorkomt dat de slaapzak van de kleine al snel vies word. Een lakensetje voor in de slaapzak is bovendien snel uit te spoelen en in no time weer droog. Stuk makkelijker dan het drogen van een hele slaapzak na een wasbeurt.

Afbeeldingsresultaat voor mummy slaapzakken voor kinderen 

afbeelding via bol.com 

Echt goede slaapzakken vind je bij Beversport, absoluut 1 van mijn favoriete outdoorwinkels.
Samen met de frisse buitenlucht de perfecte combinatie voor een nachtje lekker slapen.

Vorig jaar zag ik iets wat ik sindsdien niet meer uit dat koppie van me krijg. Een Jeep met een daktent. En mijn hart stond even stil...Dol enthousiast was ik en dat ben ik nog steeds. Hoe stoer, hoe functioneel en hoe lekker primitief.

Knus en geen last van opkomende kou en voorbij drijvende luchtbedjes, wanneer er een smak water valt. 

Afbeeldingsresultaat voor daktenten en kinderen

afbeelding verkregen via marktplaats.nl

Ideaal vooral met kids. In no time ben je gepakt en klaar om verder te reizen. Op naar nieuwe bestemmingen om samen te ontdekken. Omdat je boven op het dak van je auto slaapt, en je slaapspullen daar tijdens de autorit ook gewoon kunt lagen liggen, heb je achterin de auto iets meer ruimte om wat spulletjes op te slaan.

Handig natuurlijk want met wat kids aan boord moet je gewoon wat creatief omgaan met de ruimte die je hebt.

Vrijdag een nieuwe post, want kamperen vergt voorbereiding. Kamperen met kids vergt iets meer dan dat. Daarom een kamperen met kids deel 2.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten