woensdag 6 juli 2016

Checklist chick

En we hebben een titel en een onderwerp. Hoe fijn is dat zeg..Het was nog even spannend maar dankzij een opmerking van Claudia komt deze post dan toch tot stand.

De Checklist chick


Vanmorgen belde Claudia me, na aanleiding van het mailtje dat ik haar stuurde met daarin twee links over een camping gasbrandertje en een bijbehorende gaspatroon. We gaan op vakantie vandaar....Niet dat je denkt dat we een lancering naar de maan gaan doen ofzo, of dat we van alles op willen blazen. Integendeel. Het enige wat wij op gaan blazen zal een luchtbed zijn.

"Wil jij even een checklist maken? "vroeg ze " ik heb het zo druk dat mijn koppie overstroomt" voegde ze eraan toe. "Natuurlijk" zei ik. ""ik kan dat, beetje checklisten maken."

Afbeeldingsresultaat voor vakantie checklist

afbeelding verkregen via indigocosmetics.nl

"Inderdaad" zei Claudia, "jij bent de Checklist chick"...ja echt je breekt je bek er at least 30 keer over voordat je het woord Checklist ckick fatsoenlijk uit kunt spreken. Ik daag je uit!!!

De vakantie checklist zal kort zijn. We gaan met ons backpack in de trein op weg naar onze bestemming, dus belachelijk veel kunnen we niet meenemen.

We slapen in mijn tentje, dus die gaat alvast mee. Mijn slaapzak ligt klaar om genaaid te worden, voor nog een laatste ronde kamperen, dus ook dat is alvast onder controle. Nu nog een luchtbedje o.i.d.

En ik vermoed dat er zo rond deze tijd meerdere checklisten her en der verspreid liggen in de Nederlandse huishoudens.


Maar wat in neem je mee?? 


Laat ik je alvast een beetje op weg helpen. Hou het simpel. Uit ervaring weet ik dat je standaard de helft van de kleding die je denkt aan te trekken gewoon bij thuiskomst van uit je tas weer in de kast kunt leggen, Onaangetast dus...En jij maar sjouwen.

Koop liever ter plekke een beetje wasmiddel
en spoel je shirtjes lekker uit. Dat had je natuurlijk zelf ook al wel bedacht, maar ik help je herinneren, Je hebt het al druk zat!!

Check voor je vertrekt de weersvoorspelling op jullie vakantie bestemming, en pas daar je kleding keuze op aan. 1 lange broek volstaat vaak prima, een paar korte broeken of wat rokjes- jezus zeg ik dat echt?-  nemen minder ruimte in beslag. Neem sowieso wel een lekkere warme trui of vest mee. Je kunt beter iets koudere benen hebben dan dat je bovenlichaam in standje " - ik heb het wel heel koud-" staat.

Een regenjas of poncho of waar je maar voor lul wilt lopen is altijd makkelijk. Jij houd het droog, laat de rest maar lachen.

Vergeet je schone t-shirts niet en misschien een longsleeve voor de ietwat frisse dagen. Twee of drie t shirtje's mee voor een weekje is meer dan prima. Je gaat immers toch wassen. Neem voor je kids voornamelijk wat oudere kleding mee. Dat kruipt, duikelt en hapt zand naar het leven. Zonde van die designer broekjes, en je portemonee.

Ondergoed spreekt voor zich. Daar ga ik geen creatieve oplossingen voor verzinnen. Ik neem aan dat je op dat gebied zelf wel creatief bent. Een bikini en boardshort mag natuurlijk niet ontbreken hè er moet gewoon even gezwommen worden. Daarvoor ben je toch ook op vakantie.

En wanneer je reist met jonge kinderen neem dan in iedergeval voor de heenreis een pak pampers mee. Gelukkig zijn pampers in de meeste uithoeken van de wereld gewoon verkrijgbaar heb ik eens gelezen, dus je een breuk sjouwen aan die dingen hoeft gelukkig niet.

Afbeeldingsresultaat voor inpakken voor vakantie met kids
afbeelding verkregen via kidsvakantiegids.nl


Als je kiest voor een wandelvakantie, of in ieder geval veel wilt gaan wandelen tijdens je vakantie, investeer dan in godsnaam in goede wandelsokken en schoenen. Goedkope stappers doen hun naam geen eer aan. En je geloof me, je flikkert ze liever in een streep over de riggel die enorme klif in, als je je weer eens loopt te verbijten op de blaren.

Ze zijn duur dat klopt, maar dat zijn ze niet voor niks. Laat je goed voorlichten wanneer je deze schoenen aanschaft. Inlopen voor die tijd is een absolute must. Ik ben één keer zo eigenwijs geweest dat niet te doen en  ik kan u vertellen Hansaplast pleisters bestaan nog dankzij mij.

Denk niet alleen aan jezelf wanneer je goede berg of wandelschoenen koopt. Je kids leggen de afstand die jij loopt misschien nog een keer zoveel af...door hun heen en weer gevlieg en enthousiasme, ook zij moeten gewoon goede schoenen hebben. Afgestemd op de omgeving waarin jullie wandelen. Verzwikte enkeltjes doen zeer!!!

Mijn ultieme droom is nog eens met vrouw en kind in een rugdrager door de bergen te wandelen. Gelukkig is er wat dat betreft keuze zat, en kan in dat geval de wandelwagen lekker thuis blijven.



Afbeeldingsresultaat voor rugdrager baby

afbeelding verkregen via kidstravelservice.nl

Enfin dit keer trek ik niet de bergen in, maar blijf ik in ons eigen landje. Op een boerencamping lekker goedkoop, en net zo gezellig. Echt een aanrader wanneer je op de kleintjes moet letten. En toch het ultieme kampeer gevoel wilt beleven.

In een tentje dus. Een klein drie persoons koepeltentje van het merk Nomad. Groot zat voor twee volwassenen, en twee backpacks. Een klein minimensje in de vorm van een baby of peuter had hier zelfs nog prima bij in gekund.

Koken gaan we doen op twee losse elementen van het merk Campingaz, om zo het gewicht onderling goed te verdelen en toch vrij vlot een maaltijd kunnen bereiden. Een beetje een maaltijd bereiden op 1 pitje lijkt ons niet zo handig. Vandaar dat we er twee gebruiken. Of ze erg lichtgewicht zijn ga ik nog ondervinden.

Afbeeldingsresultaat voor campingaz as adventure  Afbeeldingsresultaat voor campingaz as adventure
afbeelding verkregen via asadventure.com


Ik heb nog een outdoor pannensetje van meer dan 50 jaar oud. Destijds nog door mijn ooms gebruikt tijdens hun scouting avonturen. En al dik 15 jaar in mijn bezit. Nog steeds puntgaaf en klaar om alweer gebruikt te gaan worden. Een stukje outdoor erfenis zal ik maar zeggen.

Natuurlijk heb ik nog wat gereedschap nodig om me te eten en te koken, en dus kies ik voor dit setje. Iets wat jaren lang mee omdat het simpelweg gemaakt is van roestvrij staal en nauwelijks ruimte in beslag neemt. Je steekt het overal tussen, behalve tussen je ribben natuurlijk.

Nu nog op zoek naar een lichtgewicht bordje en een mok.


Afbeeldingsresultaat voor Bo-camp bestekset Asadventure

Voor onder de tent neem ik een eco grondzeil mee. Deze ventileert stukken beter en is voor de ondergrond wel net zo vriendelijk. Het dingetje weegt niks en ik kan hem lekker klein opvouwen. Om hem vervolgens aan mijn backpack vast te snoeren.

Oke de tent inclusief grondzeil, haringen en shizzle zijn compleet.

We kunnen slapen, en koken en zelfs een schoon t-shirt aantrekken. Een zaklamp en een mes zijn altijd makkelijk. En omdat die scheerlijnen altijd zo belachelijk onverwachts in de buurt zijn, neem ik ook gewoon mijn EHBO trommel mee.

Toilet artikelen kunnen natuurlijk niet vergeten worden. En wanneer je kids hebt zal de lijst toilet artikelen aanzienlijk groeien.

Maar wat we vooral niet mogen vergeten zijn de documenten. Paspoorten, id kaarten, pinpas, creditcard. zorgverzekering pasje en dat soort ongein. Een beetje contact geld is ook nooit verkeerd.

En what about de camera? We willen natuurlijk ons kampeer tafreeltje vast gelegd hebben. Leuk voor later. Voor als we nog eens willen lachen.

Vroeger was geen bericht goed bericht, maar tegenwoordig willen we elke stap die we zetten vastleggen en delen. Een verlengsnoer en de oplader van je telefoon worden daarom gewoon op de checklist genoteerd.

Verder nemen we niet heel veel bijzonders mee. Een klein dag rugzakje is overigs wel iets wat aan het lijstje toegevoegd moet worden. We zullen veel tochtjes maken lopend en op de fietsen die we daar huren. Ideaal om dan je portemonee, je telefoon, een fles water en een trui of vest in mee te nemen.

Een checklist. We gebruikten ze destijds op scouting al. Op een gegeven moment keek ik er niet eens meer naar. Ik was immers zo vaak weg dat ik van mezelf wel wist wat hoogst noodzakelijk was en wat niet. Jarenlange ervaring zal ik het maar noemen.

Hopelijk zal de lijst straks iets meer uitgebreid zijn wanneer er kids in het spel zijn, "iets" inderdaad, want ik ben nog steeds van het "met zo min mogelijk het jezelf zo makkelijk mogelijk maken kamperen ". Inventief zal ik maar noemen.

Ik stuur mijn checklist door naar Claudia. Kan het afvinken beginnen. Another vakantie checklist ergens in een Nederlands huishouden....

Iets met aankomende vakantie. En Nederland is in de stemming....en ik kan ze geen ongelijk geven. Let the packing begin!!!!!



1 opmerking:

  1. Echt een leuk artikel! Ik zou enkel nog een extra paar goedkope schoenen meenemen voor op mijn checklist. Voor de rest echt thumbs up!

    BeantwoordenVerwijderen